گفت و گو باسخنرانان برگزیده اولین همایش کشوری آموزش پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی

۱۸ دی ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۹ کد : ۲۴۵ اخبار ستادی
گفت و گو باسخنرانان برگزیده اولین همایش کشوری آموزش پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی

در حاشیه برگزاری جلسه تقدیر از برگزیدگان اولین همایش آموزش پزشکی با سخنرانان برتر این همایش دکتر شادی دهقان زاده از دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، دکتر دنیا صدری و دکتر زینب عباسی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت و گویی داشتیم. در ادامه توضیحات تفضیلی از این گفت و گو را می خوانید: 

دکتر شادی دهقان زاده، به عنوان سخنران برگزیده اولین همایش آموزش پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از واحد رشت: 
آموزش رسالت مهمی است که مسئولیت آن بر عهده مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی است. در این میان اعضای هیات علمی گروه علوم پزشکی نقش مهمی در ارتقای کیفیت آموزش پزشکی دارند. سالهاست همایش کشوری آموزش پزشکی و جشنواره آموزشی شهید مطهری توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با محوریت تحول و نواوری در آمو‌زش علوم پزشکی برگزار شده و تعداد زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در آن ارائه مقاله و فرایندهای آموزشی داشته اند. همواره خلا برگزاری چنین همایشی در دانشگاه آزاد اسلامی احساس می شده است که با همت مدیر محترم مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی معاونت علوم پزشکی سرکار خانم دکتر فرهادی و با حمایتهای جناب آقای دکتر نفر و جناب آقای دکتر ادهمی مقدم شاهد برگزاری نخستین همایش آموزش پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی بودیم که قدردان زحماتشان هستیم. 
اینجانب نیز بعنوان سخنران برگزیده در این همایش به ارائه نتایج پژوهشی با عنوان بررسی تاثیر نقشه کشی مفهومی بر مهارت تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری و طراحی برنامه مراقبت پرستاری پرداختم. باتوجه به اینکه یکی از محورهای همایش های آموزش پزشکی یاددهی و یادگیری است، رویکرد نوین و فراگیر محور نقشه کشی مفهومی را برای اولین بار در آموزش بالینی دانشجویان بالینی دانشجویان پرستاری واحد رشت بکار برده و نتایج مثبت بکارگیری آن در ارتقای تفکر انتقادی دانشجویان را ارائه نمودم.

 

دکتر دنیا صدری به عنوان سخنران برگزیده اولین همایش آموزش پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران: 
تبریک می گویم به حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی که با تلاش های سرکار خانم دکتر فرهادی و حمایت های بی شائبه جناب آقای دکتر نفر وجناب آقای  دکتر ادهمی توانستند این همایش را به عنوان اولین همایش آموزش پزشکی دانشگاه ازاد اسلامی برگزار کنند. 
آرزوی قلبی من در سال 94 زمانی که EDC  سازمان مرکزی با همکاری معاون علوم پزشکی وقت تاسیس شد، این بود که همایش سالانه توسط این مرکز برگزار شود و مجله آموزش پزشکی در دانشگاه ازاد داشته باشیم و از این که این مسیر با زحمات همکاران و اساتید بزرگوار پیشرفت کرده و به ثمر نشسته باعث خوشحالی است و بسیار چشم انداز موفقی برای این حوزه می بینم.
امیدوارم همایش آموزش پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی هر ساله برگزار شود و در تاریخی معین در  برنامه کاری هر سال باشد که بر اساس برنامه تحول و توسعه دانشگاه که از اسناد بالا دستی ما می باشد و به تازگی از طرف ریاست محترم دانشگاه ابلاغ شده است، بدین امر نگاه ویژه ای شده  و انشاالله قابل دستیابی است.
سخنرانی من درباره "مدیریت آموزش دندانپزشکی در دوره 20 ماهه  کرونا" بود و اینکه در آن دوره به هر حال یکی از مسائلی که خیلی به ما کمک کرد برنامه ریزی  آموزشی دانشجویان مبتنی بر  شواهد و تجربیات سایر کشورها،توسعه زیرساخت سامانه های الکترونیکی دانشگاه و همکاری و همیاری ستاد و صف برای مدیریت شرایط بود. در آن زمان همه دانشکده های دندانپزشکی تعطیل شدند. بیماران، اساتید و دانشجویان که سه رأس مثلث آموزش دندانپزشکی هستند  همگی به قرنطینه رفتند و  اموزش با مشکل جدی روبرو شد در این زمان 
کوریکولوم ها در گروههای آموزشی  بازنگری شدند و با شرایط کرونا منطبق شدند، کلینیک های ما از لحاظ وضعیت تهویه تجهیز شدند و از لحاظ فاصله گذاری اجتماعی توجه شد و اینکه بیماران هم در هنگام ورود رصد می شدند و تریاژ می شدند که دانشجویان بتوانند خوب کار کنند. 
در نهایت توانستیم از آن دوران سخت 20 ماهه برای آموزش  دندانپزشکی عبور کنیم و تجارب بسیار ارزنده ای حاصل شد بابت آموزش مجازی که در دوران پسا کرونا هم می توانیم با استفاده از آموزش مجازی بخشی از کلاس های تئوری را پیش ببریم. و اینکه فیلم هایی که تهیه شد در دوران کرونا از پری کلینیک ها و پری لب ها و فیلم درمان هایی که بر روی بیماران انجام شد دانشجویان اینها را مطالعه می کردند و در محل دانشکده کارهای عملی در گروههای کوچک انجام و رفع اشکال می شد. استفاده از روشهای جدید آموزشی چون قابلیت تکرار داشت برای دانشجویان بسیار ارزشمند بود  که در دوران پسا کرونا می تواند در امر آموزش به ما کمک کند.
در این دوران پژوهشهای متعددی هم  در حوزه آموزش انجام شد که نشان میداد دانشجویان و اساتید از کیفیت برگزاری کلاسها و فیلمهای آموزشی رضایت کافی داشته و ان را در ارتقای آموزش دندانپزشکی موثر اعلام کرده اند.

دکتر زینب عباسی به عنوان سخنران برگزیده اولین همایش آموزش پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران: 
سخنرانی من در اولین همایش آموزش پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، در مورد "اثربخشی دوره آموزش پزشکی" و اینکه این دوره چه ویژگی هایی دارد بود البته قبل از اینکه همایش  برگزار شود، تدریس آن را داشتیم. 
تشکر می کنم از خانم دکتر فرهادی بابت زحمات ارزنده و تلاش های بی دریغشان و آقای دکتر ادهمی و آقای دکتر نفر به سبب حمایت هایی که کردند. 
در مورد اولین همایش آموزش پزشکی باید بگویم: که بررسی من نشان می دهد که مقالاتی که در همایش ارائه شد مقالات بسیار وزینی بودند و منطبق با آخرین روش های آموزش پزشکی در دنیا تدوین شده بودند و تمام این مقالات این حسن را داشتند که full Text بوده و مقالاتی بودند که واقعا اجرا شده بودند و آمادگی برای تبدیل به فرایند شدن و استفاده در واحدهای علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان 40 درصد آموزش پزشکی کشور را دارد انجام می دهد را به عهده داشتند و به نظر من مقالات خوبی بودند که همگی می تواند به طور کاربردی مورد استفاده قرار گیرد و برای ارتقاء آموزش پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استفاده شود. 
مسئله بعدی مقاله ما بود که لینک بود به دوره آموزش پزشکی که یکدوره 13 هفته ای که توسط 7 استاد برای تمام واحدهای مجری علوم پزشکی برگزرا شد و حدود 47 عضو هیات علمی از سراسر کشور مدرس علوم پزشکی بودند در دوره شرکت کردند. 
دوره شامل: دوره های طرح درس، یاددهی و یادگیری، ارزشیابی روش تحقیق کمی و ارتقاء کیفی و موارد دیگر بود که بر اساس شواهد و مدارک (ٍEvidence Base) بود و در آنجا آموزش داده شد. برنامه ارزشیابی 360 درجه اساتید، اساتیدی که شرکت می کردند در پایان دوره موظف بودند که تکالیف سختی که بهشون داده می شد را انجام دهند و در صورتی که تکالیف درست انجام نمی شد و کامل نبود تایید (approve) نمی شد. بر اساس این ما آمدیم یک مقاله ای را طراحی کردیم (البته قبل از اینکه دوره را طراحی کنیم، فکرمان این بود که به صورت یک پژوهش باشد) که 45 استاد که به صورت رندوم انتخاب شده بودند وارد پژوهش شدند. 
ما با مدل کرک پاتریک، اثر بخشی آموزش پزشکی را برررسی کردیم. این مدل 4 مرحله دارد: مرحله واکنش، آگاهی، رفتار و پیامد. 
در مورد الگوی کرک پاتریک، دو مرحله اول را توانستیم ارزیابی کنیم و ان شاء ا... دو مرحله بعد را ببینیم در 5 یا 6 ماه انجام شود و در همایش اینده تغییر رفتاری که در واحدهای مجری علوم پزشکی می بینیم چگونه خواهد بود. 
در محدود واکنش، ما با پری تست و پست تستی که داشتیم پرسشنامه نظرسنجی که انجام شد مشخص شد که خوشبختانه آموزش ما از واکنش خوبی برخوردار بود یعنی واکنش کاملا مثبت بود و از نظر آگاهی هم اطلاعات خوبی اساتید کسب کرده بودند چون مبنای ارزشیابی شان را self report گذاشته بودیم و چیزی که خودشان گزارش می کردند، گزارش کردند که نسبت به قبل اطلاعاتشان خیلی بهتر شده و دوره را مثبت ارزیابی می کردند و آمارها همین را اثبات کرد و امیدواریم در فاز سوم و چهارم تغییر رفتار هیات علمی ها و پیامد از نظر بهبود کیفیت واحدهای مجری علوم پزشکی از نظر نمره هایی که در اعتباربخشی می گیریم و شاخص های دیگری که مجمع جهانی آموزش پزشکی هست بتوان تغییرات ناشی از آموزش ما را منعکس کند.
 


نظر شما :